geautomatiseerd gechat.

Je hebt vast en zeker al gehoord van een chatbot. Je bent er ook ongetwijfeld al mee in contact gekomen en misschien zonder het goed en wel te beseffen. Zo’n chatbot is namelijk een geautomatiseerde gesprekspartner, een geprogrammeerd persoon die onder meer vragen voor jou kan beantwoorden. Je ziet ze overal verschijnen.

Ja hoor, pratende robots … De toekomst is nu! Lees hieronder de belangrijkste tips, platforms en voorbeelden om zelf met je chatbot aan de slag te kunnen gaan.

wat is een chatbot?

Een chatbot is een samenvoeging van ‘chat’ en ‘robot’. Kortom, een robot waarmee je kan praten. Voor je je zorgen begint te maken: de chatbots zijn niet ontworpen om mensen te vervangen. Ze staan in als extra hulp voor makkelijk automatiseerbare taken. Zo kan je er verschillende FAQ’s in stoppen en de bot trainen om zelfs op open vragen te antwoorden. Dat kan aan de hand van de context van het gesprek en de woorden die zijn doorgestuurd. De bot probeert dan in te schatten wat een gepast antwoord is.

Belangrijk om te weten: een chatbot is nooit af. Hoe vaker er interactie is met je chatbot, hoe beter je hem kan optimaliseren.

Verwar chatbots niet met artificiële intelligentie. De chatbot gebruikt immers standaard geen AI om zijn taken uit te voeren.

AI kan wel de functionaliteit en accuraatheid van je chatbot aanzienlijk vergroten: door het te implementeren krijgt die namelijk de kans om autonoom bij te leren.

Zonder AI moet je jouw chatbot handmatig ontwikkelen en regelmatig updaten.

turingtest: robot of mens?

Met de constante innovatie van chatbots, wordt het steeds moeilijker om te achterhalen of je nu met een echt persoon of met een geautomatiseerd systeem hebt geconverseerd.

Alan Turing, één van de grondleggers van computerwetenschap, beschreef in 1950 een experiment dat uitzocht of een computer ‘menselijke intelligentie’ kan vertonen. Indien de ondervraagde gebruiker misleid wordt en dacht met een mens van vlees en bloed te hebben geconverseerd, was de test geslaagd.

Resultaat: Het was pas in 2014 dat er voor het eerst een chatbot (Eugene Goostman) ontwikkeld werd die mensen kon misleiden. 29% van de ondervraagden hadden geen flauw benul dat ze tegen een robot hadden gepraat. Chatbots krijgen ook een roepnaam, zoals Eugene, wat hen al net iets menselijker maakt.

een chatbot voor jouw bedrijf.

Een chatbot kan je heel wat tijd besparen: ze zijn handig in het verzamelen en ordenen van informatie. Zo kan een chatbot standaardvragen beantwoorden, zonder problemen of tijdsverlies. Nadien kan een werknemer eventueel het gesprek nog overnemen en zich focussen op een probleemoplossing.

Wist je trouwens dat … bezoekers op je website veel eerder geneigd zijn om gegevens achter te laten bij een chatbot dan bij een gewoon formulier? Mensen gaan ook veel sneller doorklikken op een link die een chatbot aanbiedt, dan op een standaardlink op je website.

zelf jouw chatbot maken.

Een chatbot kan ingezet worden op verschillende kanalen. Op de meeste Facebookpagina’s staan nu chatbots voor je klaar om jouw vragen snel te beantwoorden.

De chatbot implementatie lijkt een ingewikkeld proces, maar via eenvoudige en gratis chatbot builders kom je al een heel eind.

Zo kun je kiezen voor:

HubSpot voor zijn integreerde chatbot software in de marketingapplicatie

Chatfuel voor zijn gebruiksgemak en Messenger bots

Botsify voor zijn menselijke bots dankzij AI

Mobile Monkey voor zijn lead generation

ChatterOn voor zijn snelle, door AI gestimuleerde configuratie

DialogFlow voor zijn integratie met Google Assistant

RASA voor zijn integratie met verschillende platforms

Pandorabots voor zijn flexibiliteit

chat eens met deze bots:

Wil je zelf met een moderne chatbot praten ? Test dan zeker één van de volgende drie chatbots uit:

  1. Verder is er Mitsuku, een bot waar je gezellig mee kan chatten. Opgepast, ze durft wel eens rake en al dan niet grove antwoorden te geven.
  2. Om te beginnen is er Prisoner1282. Deze bot is net een gevangene die opgesloten zit en nog net enkele berichtjes kan sturen. Hij heeft jouw hulp nodig om te ontsnappen uit zijn cel. Een leuke bot om eens even in een compleet andere wereld terecht te komen!
  3. Tot slot heb je ook chatbots voor bekende mensen, zoals de bot van zangeres Katy Perry. Met een schep humor, is het een modern voorbeeld van merchandising (Katy Perry’s kledinglijn, CD’s, …). Dat prijst ze allemaal aan doorheen het gesprek.

aan de slag.

Een chatbot voor jouw bedrijf oogt niet alleen professioneel, het zal je ook heel wat tijd besparen. Het is de perfecte manier om je bezoekers snel te woord te staan en op een eenvoudige manier gegevens te verzamelen.

Tip: Ga aan de slag en vergeet niet om een leuke roepnaam te bedenken voor jouw (toekomstige) chatbot. Zoals Billie (Bol.com), Eugene van het chatbot experiment of Polly van de communicatietool Slack.

Veel plezier en chatten maar!

klaar om jouw uitdaging met ons te delen?

contacteer ons!

loading...