SEA Myth #1: Meer betalen = hoger in de resultaten

10 januari 2018  I 

 In 4 minuten gelezen!

 Door Lorens Van de Velde

Meer geld is niet altijd de oplossing.

Op dit moment verwerkt Google wereldwijd 40.000 zoekopdrachten per seconde. Dat is een enorm getal: per dag zijn dat er meer dan 3,5 miljard, per jaar 1,2 triljoen. Dat is een 12 en dan acht nullen. Heel erg veel dus. Voor veel mensen zijn zoekmachines dé manier om te navigeren op het web!

Bij een zoekopdracht, elke keer opnieuw, ijveren duizenden websites om op de eerste pagina – of beter nog, helemaal bovenaan te staan. En terecht: wanneer was de laatste keer dat je naar de tweede pagina in Google hebt doorgeklikt? Juist ja.

Hoe zorg je ervoor dat mensen je vinden op Google? Gewoon veel betalen en je website katapulteert automatisch naar de eerste plek? Zo simpel is het gelukkig niet. Dit zou betekenen dat grote bedrijven – met grotere budgetten – altijd bovenaan de zoekresultaten staan. Waarom zou je dan nog moeite doen? In deze blogpost ontdek je hoe de vork aan de steel zit.

Share this:

blog-contentdetail

Organisch

Er zijn twee soorten zoekresultaten: organische resultaten en advertenties. Organische resultaten zijn gebaseerd op allerlei factoren: de inhoud van je pagina’s, de keywords gelinkt aan elke pagina, links naar jouw website vanop andere sites, … Kortom, relevantie en populariteit. Die worden bepaald door zoekmachines aan de hand van geavanceerde algoritmes en verschillende criteria.

Belangrijk hierbij is dat organische resultaten niets met geld te maken hebben. Je kan dus niet betalen om bovenaan de organische zoekresultaten te staan. Je kan wel je website technisch en inhoudelijk optimaliseren voor zoekmachines. Dit is wat men noemt SEO: Search Engine Optimization. VisualStar geeft je graag gepersonaliseerd advies hoe je dit best kan aanpakken.

Betalend

Dan is er nog de andere soort van resultaten: advertenties. Deze staan boven de organische resultaten, soms links of rechts, soms op een kaart, soms met een telefoonnummer erbij, … er zijn in ieder geval veel verschillende soorten. Het grote verschil met organische resultaten is dat je voor advertenties wél moet betalen. Opnieuw, gelukkig komt er veel meer bij kijken dan gewoon veel geld betalen.

Bij elke zoekopdracht gebeurt een razendsnelle veiling van de beschikbare advertentieruimte. Om mee te doen aan de veiling moet je advertentie eerst en vooral voldoen aan een aantal strenge eisen op vlak van opmaak en taalgebruik. Ten tweede moet je advertentie relevant zijn. Ze moet effectief inhoudelijk overeenkomen met de keywords waar je op inzet. Ook heel belangrijk is de kwaliteit van de landing page waar een gebruiker op terechtkomt na het aanklikken van je ad.

Uiteindelijk is je maximale bod, wat je wil betalen per klik dus, slechts één van de bepalende factoren in de veiling. Op basis van al deze criteria kent Google een Ad Rank toe aan je advertentie. De hoogste score krijgt de eerste plek in de resultaten, dan de op één na hoogste, enzovoort. Het kan dus best zijn dat een concurrerende advertentie een hoger maximaal bod heeft, maar minder scoort op vlak van relevantie. Uiteindelijk komt je ad dus toch hoger te staan. Zo maak je met een beperkt budget dus toch een eerlijke kans om gevonden te worden op Google!

Het maken van goede advertenties vergt natuurlijk wel veel tijd en energie. Idealiter analyseer je regelmatig de resultaten van je campagnes, pas je keywords aan, lanceer je nieuwe advertenties, probeer je een nieuw formaat, pas je je bod aan, … Dit valt allemaal onder SEA: Search Engine Advertising.

VisualStar kan je helpen bij het opstarten en onderhouden van je SEA-campagnes.