The Need for Speed

1 oktober 2018  I 

 In 4 minuten gelezen!

 Door Lorens Van de Velde

Het belang van snelheid in marketing

In deze tijd waar alles snel en efficiënt moet gebeuren, is het als bedrijf steeds moeilijker om de aandacht van de klant te winnen. Potentiële klanten hebben een steeds kortere attention span, zijn enorm kieskeurig, en veranderen tegelijk heel snel van mening. Hoe belangrijk is het begrip snelheid in marketing, en hoe kan je het inzetten om klanten te bereiken?

Share this:

De ongeduldige luierik

Voor een goede marketingstrategie is een sterke website zo goed als altijd onmisbaar. Een goede website is steeds opgebouwd vanuit een optimaal gebruiksgemak. Hierbij is het nuttig om de gemiddelde bezoeker in te beelden als een ongeduldige luierik. Als hij niet snel vindt wat hij zoekt, haakt hij gewoon af of zoekt hij ergens anders voort. Als hij te veel moet klikken of scrollen, geeft hij het op. Een studie van Google toont aan dat 53% van de bezoekers afhaakt als een website niet binnen de 3 seconden geladen is op zijn smartphone. Spijtig om zo een aanzienlijk deel van je potentiële klanten te verliezen!

Om je website snel te doen laden, zijn een aantal zaken belangrijk. Zo speelt de hosting een grote rol: een upgrade naar een duurder pakket of een betere server maakt al een wereld van verschil. Los daarvan heeft de opbouw van je website een grote impact. Bevat je site tientallen zware, niet-geoptimaliseerde afbeeldingen? Heb je zelf een WordPress-pagina in mekaar gestoken met veel plugins en externe scripts? Dan kan het wel eens even duren eer je website volledig is geladen - en dit zijn slechts enkele mogelijke redenen.

Bij VisualStar werken we (bijvoorbeeld) steeds met een vaste hosting-partner. Zo garanderen we niet enkel een hoge snelheid, maar kunnen we ook altijd bij een vaste contactpersoon terecht als er problemen zijn. Bovendien bouwen we nieuwe websites heel bedachtzaam op en optimaliseren we alles voor een korte laadtijd.

Een website die snel laadt, is echter niet genoeg. Een ongeduldige en luie gebruiker wil ook makkelijk en snel kunnen navigeren doorheen de pagina’s. Het is dus essentieel om bij het ontwerpen van een website zo vroeg mogelijk de user experience in vraag te stellen. De grootste internet-leek zou toch in staat moeten zijn om te vinden wat hij zoekt, ook al wil dat zeggen dat je je coole design misschien moet opofferen. Een goede tip is om effectief mensen van buitenaf te betrekken, liefst zo vroeg mogelijk in de ontwerpfase. Als je testpubliek al bij het overlopen van de wireframes verloren raakt, is het misschien geen slecht idee om je ontwerp aan te passen.



Als we voor een klant een website ontwerpen, volgen we steeds een beproefd concept. Eerst vatten we alle eisen en wensen zo goed mogelijk samen in duidelijke wireframes. Die zetten we om in grafische mockups, waar we de user experience steeds in het achterhoofd houden. Pas als deze helemaal goed zitten voor zowel onze ontwerpers als voor de klant, gaan we over tot het effectieve ontwikkelen van de website.

Oud nieuws is geen nieuws

Goed, je hebt een snelle en overzichtelijke website. Hoe houd je nu contact met je (potentiële) klanten? Misschien heb je een blog, of zit je op allerlei sociale media. Is de content die je post actueel, of hol je achter de feiten aan? Zit er een strategie achter, of post je voornamelijk wat er toevallig in je schoot komt vallen? Reageer je snel op vragen of berichten?

Ook voor een goede contentstrategie is snelheid belangrijk. Een eerste stap is om goed mee te zijn met de actualiteit en de nieuwste trends van je branche. Niemand leest graag berichten die ze ergens anders al drie weken geleden zijn tegengekomen. Schrijf je in op nieuwsbrieven, volg bedrijven of influencers op sociale media, lees blogs, ... En misschien het allerbelangrijkst: streef altijd een nauw contact met je klanten na. Die weten vaak het best van al wat er leeft in je industrie, en wat ze missen - of juist heel leuk vinden - aan de content die je deelt.

Als je snel reageert op berichten en relevante actuele content levert, hebben klanten makkelijker het gevoel dat ze op jouw bedrijf kunnen rekenen en dat je met hen inzit, zullen ze trouwer zijn aan je merk. In het beste geval delen ze hun gevoel met anderen, en levert dit op zijn beurt nieuwe, trouwe klanten op.

Voor onze klanten volgen we de actualiteit in verschillende industrieën nauw op, via een aantal vaste bronnen maar ook via de klant zelf. Zo zijn we steeds op de hoogte van wat er leeft en welke content de eindklant al dan niet zal aanspreken. Bovendien volgen we alle vragen, berichten, comments, etc. dagelijks op.