Na het WK voetbal, het WK Marketing

19 juli 2018  I 

 In 5 minuten gelezen!

 Door Lorens Van de Velde

Wie zetten we in onze ploeg?

Dat was het dan. Het WK zit er weer op. Na een maand vol actie, spektakel, en een sterke prestatie van de Belgen, is het wachten op Euro 2020. Dan kunnen we ons nog eens als één volk achter de nationale ploeg zetten. Tijd genoeg om even terug te blikken. Behalve een uniek sportevent is het WK immers ook dé opportuniteit bij uitstek voor bedrijven om originele marketingcampagnes te bedenken. Hoe beter de actie, hoe makkelijker een bedrijf kan profiteren van het WK-momentum. Wij vroegen ons af: moest er een Wereldbeker Marketing bestaan, wie zou er dan in de Belgische ploeg zitten? Hieronder onze selectie.

Share this:

De verdediging

De defensie is meestal de minst dankbare positie om in te spelen. Veel goals maak je niet, en sommige mensen kunnen zelfs je naam niet echt onthouden. Onze eerste basisplaats is dan ook voor De Onbekende Speler. Een goed voorbeeld is Ergo: een verzekeringsbedrijf uit Brussel. De naam en de industrie klinken niet echt sexy, en toch hebben ze een leuke campagne gevoerd tijdens het WK. Bekijk maar even dit filmpje waarin toch wat Rode Duivels meespelen.

Tot onze verbazing zijn we eigenlijk verplicht om de tweede basisplaats te geven aan een fenomeen dat wellicht nooit zal verdwijnen: De Verzameldingen. We zijn vooral verbaasd over de gemiddelde leeftijd van verzamelaars. Hint: het zijn geen kinderen. Carrefour, die de bekende Panini-stickers exclusief verdeelt in België, heeft veel reclame gemaakt voor hun sticker-actie. Deze spot bijvoorbeeld is kort, krachtig, en grappig. In verschillende filialen werden zelfs ruildagen gehouden. Ook al snappen we het niet echt, hun basisplaats is dus verdiend!

Nog een belangrijke speler in de defensie is Het Automerk. Voetbal en auto’s lijken hoe dan ook onlosmakelijk verbonden, dus het mag geen verrassing zijn dat veel merken inspelen op het WK. Wij kiezen deze keer voor Volkswagen: in Amerika (dat niet was geselecteerd) lanceerden ze een campagne waarmee ze Amerikanen aanspoorden om voor andere teams te supporteren. Een reeks grappige commercials was het resultaat, zonder de Amerikanen te hard te plagen met hun niet-deelname aan het WK. Mooizo!


Het middenveld

In het midden van het speelveld zitten de spelmakers, De Gevestigde Waarden. Dit zijn grote bedrijven waarvan iedereen verwacht dat ze meedoen aan de WK-hype. Het zou eerder gek zijn als ze géén grootschalige actie zouden doen. We denken meteen aan Coca Cola, die de sterren van onze nationale ploeg op hun blikjes hebben gezet. Het merk organiseerde ook een wedstrijd om tickets naar het WK te winnen. Het enige dat we ons afvragen, is of er effectief mensen alle blikjes hebben verzameld - en wat ze er nu in godsnaam mee gaan doen. Uitstallen op de schouw of in een doos op zolder? Of toch maar bij de PMD?

Nu we toch in de voedingsindustrie zitten, kunnen we meteen onze tweede middenvelder vermelden: M&M’s. Dit bedrijf is er jaren geleden al in geslaagd om hun zoete snacks succesvol om te zetten in leuke mascottes. Het spreekt voor zich dat de snoepjes in de Belgische kleuren het voortouw namen in een ludieke campagne. Je kon er moeilijk naast kijken: op tv, op sociale media en op straat waren “Rood en Geel” zichtbaar aanwezig.

Op dit WK werd er meer gewed dan ooit. Het is dus geen verrassing dat ook onze Nationale Loterij zijn graantje meepikte. Zo goed als heel de website werd in een Duivels-jasje gestoken en het aantal Duivels-getinte wedstrijden en gokspelen was enorm. Toegegeven, wij gokken ook liever op het geluksnummer van Moussa Dembélé dan op een willekeurig uitgekozen getal. De Lotto verdient dus een plaatsje op ons middenveld!



Voor onze laatste middenvelder hadden we veel opties. Telenet, Media Markt, Proximus, … De acties rond tv’s, smartphones, abonnementen, ... vlogen ons om de oren. Wat ons betreft was een van de opvallendste acties die van Krëfel. Bij het begin van het WK beloofden ze om nieuwe tv’s terug te betalen - op voorwaarde dat de belgen meer dan 15 doelpunten zouden maken doorheen het toernooi. Misschien had Krëfel het zelf niet verwacht, maar uiteindelijk scoorden onze Duivels niet minder dan 16 keer! Belofte maakt schuld, en Krëfel maakt ineens van de gelegenheid gebruik om nog eens stevig in de actualiteit voor te komen. En dat terwijl het WK eigenlijk al volledig voorbij is. Slim! Voor de consument is de vraag vooral: waarom zou je ooit een tv kopen als het géén WK is?

De flanken

Zoals onze bondscoach maar al te goed weet, zijn de flanken minstens even belangrijk als de spits. Voor ons marketing-team hebben we dus twee sterke vleugelspelers die een hele resem aan voorzetten zullen verzorgen. Op de rechterflank zetten we De Mascotte. Dit jaar kwam de hoofdmascotte van een van de grootste sponsors van de nationale ploeg: ING. In een geweldig filmpje vroegen ze de hulp van de supporters bij het ontwerpen van de mascotte. Bovendien mag een mascotte die zo goed kan dansen van ons hoe dan ook in de ploeg.

Op de linkerflank staat De Eyecatcher. Een bedrijf dat niet direct een link heeft met voetbal, maar toch veel hoofden weet te draaien met een originele campagne. Wij moesten meteen denken aan Visa. Ze speelden als geen ander in op de actualiteit door een advertentie met Zlatan Ibrahimović op te nemen. Klein detail: het was slechts een paar weken bekend dat hij niet zou meespelen in het WK. Origineel, doordacht, en geweldig!


De Spits

Alle spelers tot nu toe stonden eigenlijk in functie van de aanvaller. De diepe spits die de voorzetten krijgt, en omzet in de ene goal na de andere. In deze rol past enkel een echte Toegewijde Fan. Een merk dat zich onlosmakelijk met voetbal, maar nog meer met ons nationaal elftal heeft verbonden. We kunnen niet anders dan kiezen voor Jupiler. Je gehele merknaam veranderen in het land dat je steunt? Je moet maar durven. Of je Jupiler nu lekker vindt of niet, geef toe dat je onder de indruk was van hun We Are Belgium-campagne - en dat je die slogan vol passie hebt meegebruld tijdens de wedstrijden. Wij deden ook onbeschaamd mee.


In de goal

Last but not least, een goede keeper! Zonder ijzersterke doelman maakt het niet uit hoe goed een ploeg is. Wie zou een goede aanvulling zijn op onze toch al getalenteerde marketing-ploeg? Een gigantisch internationaal bedrijf met een marketingbudget van een paar miljard? Nee hoor. We houden het simpel. We kiezen gewoon Thibaut Courtois. Zonder hem waren de belgen nooit zo ver geraakt in dit WK. Hij is niet voor niets bekroond met de Gouden Handschoen! We love you, Thibaut.